Üdvözöljük honlapunkon! arrow Alapítványi programok: arrow Kós Károly Emlék- és Teljesítménytúra arrow A 2005-ös Kós Károly Teljesítménytúráról
A 2005-ös Kós Károly Teljesítménytúráról

Kós Károly szelleme, tisztelete ma is él az erdélyiek körében, ennek jegyében rendezte meg az idén másodszor a Kós Károly Teljesítménytúrát az Erdélyi Kárpát-Egyesület (EKE) Kolozsvári Osztálya karöltve a Szentimrei Alapítvánnyal. Jól lett kiválasztva a túra helyszíne, Kolozsvár és környéke, valamint Kalotaszeg, mind-mind olyan helyszín, amelyhez Kós Károly ezer szállal kötődött. ... Társammal neki indultam a 25 km-es túra útvonalának, irány Kispetri. Nagy segítséget jelentett, hogy elutazásunk előtt interneten megkértem az egyik Rendezőtől (Tóthpál Tamás) a túra térképes útvonalát, amelyen az ellenőrzőpontok is szerepeltek. Kispetribe virágos réteken keresztül érkeztünk meg, alig félóra alatt. ...

Utunk változatlanul dimbes-dombos tájon haladt, némi segítséget nyújtott ... Az almási Dezső-vár omladozó fehér falai már messziről látszottak, itt lett volna a második ellenőrzőpont. ... Hosszú gyaloglás után érkeztünk Farnasra, ahol a környékbeli falvakban ritkaságnak számító közkutakat találtunk. Az egyik kútnál lemostuk magunkról az út porát és jót kortyoltunk a jéghideg vízből. ... Sajnos az idő igencsak szorított, ezért egy kocsiutat követve tovább indultunk Zsobokra. ... Innen irány a Riszeg-tető, amely Kalotaszeg legmagasabb pontja a maga 748 m-es magasságával. Az egyre emelkedő utunkat rétek, ligetek és termetes hagyásfák kisérték. ... Értékes a hegy növényvilága is, ennyi szártalan bábakalácsot még sehol sem láttam nyílni. Tavasszal a henye boroszlán szép virágai terítik be a környéket, ... a helyiek a henye boroszlánt riszegvirágnak hívják. Kemény kaptató után értünk a tetőre, ahonnan csodálatos körkilátásban volt részünk, északra a Meszes-hegy, délnyugatra a Vigyázó közel kétezer méteres csúcsa volt látható, míg keletre a Kolozsvár környéki dombok zárták le a látóhatárt.

A tetőn magasodó  torony tövében megtaláltuk az eddig egyetlen ellenőrzőpontot. Érkezésünkkor lovasturisták legeltették lovaikat, ugyanis a Sztánától tartó 10 km-es útvonal lóval is bejárható volt. A pontőr igen barátságosan fogadott, megkínált a hegyoldalban fakadó hideg forrásvízből, s útba igazított. Az eddigi jelzetlen út után a piros sáv jelzésen mentünk tovább, hatalmas bükk és tölgyfák árnyékában. Szentimrei Jenő költő – aki Kós Károly jó barátja volt ­– így írta le ezt a tájat:

Nagyon nyíltkék az ég itt,
Dombosok és tölgyesek,
S a tölgyek dombos lombján
Harsány szajkó fecseg.

Fű közt kéken csilingel
Millió kis harang,
Imát hadar a csöndben
Az ér a sás alatt

Aztán egyszer csak újból ligetes részen jártunk, s ez gyanús lett nekem, mivel a vonatból sűrű erdőt láttam a sztánai vasútállomás környékén. Utat vétettünk, nem vettünk észre egy leágazást. Elhagyott jelzésünket megtalálva mentünk a nehezen követhető úton, amíg a jelzés tartott. Aztán a jelzés egyszercsak „elfogyott” (mint később kiderült, csak részben készült el), szerencsére az egyik tisztáson kibukkant a sztánai Varjúvár hegyes csúcsa. ... A cél azonban néhány száz méterre, a Kós Károly által tervezett Szentimrei háznál volt, ahol örömmel és meglepetéssel fogadtak bennünket az EKE rendezői. Mi voltunk az első beérkezők, mivel sem az 50 km-es, sem pedig a 25 km-es túráról még nem érkezett be senki, pedig már délután 6 óra volt. … A fogadtatás szívélyes volt, az oklevél és a kitűző mellett vendégül láttak fejedelmi juhtúrós puliszkával, amelyre jól esett a hideg sör. A sztánai vasútállomáson már estébe hajló időben, egyedül vártuk az utolsó vonatot.